22 januari 2018

Open dag gemeentehuis

Zaterdag 20 januari was er een open dag op het gemeentehuis in combinatie met de nieuwjaarsreceptie.

Alle hulde voor de organisatie! Het zat prima in elkaar en de inwoners van Cranendonck konden op allerlei manieren kennis maken met de gemeentelijke organisatie. Er was ook een buitenevenement met veegwagen, brandweerauto en rioolinspectiewagen, maar door de regen trok dat helaas weinig belangstelling. In het gemeentehuis presenteerden verschillende organisaties zich, die op enigerlei wijze aan de gemeente verbonden zijn. Er was speciale aandacht voor Metalot en Bedrijvencontact, maar ook voor Buitenkans, het project dat het buitengebied van Cranendonck nieuw leven wil inblazen. Daarnaast gaven veel sociale instellingen acte de présence, zoals de jongerenhuiskamer, sociaal team Cranendonck, de arbeidsmakelaar, het onthaalteam, de zorgadviesraad, de sociaal makelaars, de vrijwilligerscentrale en het steunpunt mantelzorg.

Deelnemers van de cursus “Politiek actief” probeerden nieuwe geïnteresseerden te werven. Er konden wensen ingediend worden voor de profielschets van de nieuwe burgemeester. De gemeenteraad mocht speeddaten met belangstellenden. Enkele dagen voor de open dag werd ik gebeld door de griffier met de mededeling dat wij er enkel als PvdA-raadslid aan mee mochten doen, niet als Pro6-kandidaat, omdat er nog geen Pro6-raadsleden zijn. Er had namelijk een raadslid bezwaar gemaakt als dat toch zou gebeuren. Bang voor concurrentie? Al eerder was afgesproken dat er geen partijpolitiek bedreven zou worden, dus waarover hebben we het dan? Het was wel komisch te merken dat het tot verwarring leidde. Iemand vroeg me: “Nu weet ik het niet meer! Vertegenwoordig jij nu de PvdA of Pro6?” Ik kon haar gelukkig uitleggen dat ik beide partijen vertegenwoordig. Die vraag is me verschillende keren gesteld.

Na  vier uur had de burgemeester een mooie nieuwjaarsspeech en was er een receptie. Mensen uit het AZC hadden gekookt en de aanwezigen konden proeven van allerlei heerlijke gerechten. Al bij al een geslaagde activiteit.